Fiatalok életpálya-tervezését segítő szolgáltatások hatása és eredményei

A pályázat másik fő célkitűzése az volt, hogy a megfelelő képzettségű és szükséges kompetenciával rendelkező fiatalok, minőségi munkavállalók helyben maradjanak, kiszolgálva a helyi gazdasági szereplőket, és a nonprofit (akár közszolgálati) szektort. Ennek részeként a pályázat munkahelyi elhelyezkedést szolgáló csoportos szolgáltatást nyújtott a helyi fiatalok számára. A projekt indulásával kezdetét vette egy fél éves időtartamú, havi rendszerességgel megszervezett foglalkozás sorozat, melynek keretein belül Mórahalom Városi Önkormányzat hozzájárult a 18-35 év közötti fiatalok tapasztalatszerzéséhez az önéletrajzírás, felkészülés az állásinterjúra, próbainterjú, motivációs levélírás, leggyakoribb állásinterjú kérdések-válaszok, álláskeresés pályakezdőként, álláskeresési stratégiák, köszönőlevél, felmondás témakörökben. A kezdeményezés az álláskeresési folyamat lépéseinek megtervezéséhez, a hatékony álláskeresési technikák megismeréséhez, elsajátításához, az intenzív álláskereséshez való segítségnyújtásként alakult ki. A program hozzájárult a résztvevők álláskeresési hajlandóságához és az ehhez szorosan kapcsolódó technikák elsajátításához. 

A képzési lehetőségek kiválasztását a helyi munkáltatókkal való egyeztetés előzte meg, annak érdekében, hogy a munkaerőpiaci igényekre reagáló képzések valósuljanak meg. A felmérésből kiderült, hogy a legnagyobb igény a lovas-, és a fürdőüzemeltetés különböző területein alkalmazható képzésekre volt. Erre alapozva a projekt 45 hónapos időtartama alatt összesen 16, a helyi munkaerőpiac igényeire és a város jövőbeni fejlesztéseire reagáló képzés valósult meg. A képzéseken összesen 89 fő magát képezni vágyó fiatal vett részt és szerzett tanúsítványt. A település igényeit feltérképezve az úszómester képzés megszervezése mutatkozott legszükségesebbnek, ennek következtében vált lehetővé a megvalósítás időszaka alatt 3 alkalommal, 2018-ban, 2019-ben, majd 2021- ben a meghirdetése. A fürdőben alkalmazható további képzettségek közül a szaunamester, a klórgázadagoló és berendezés kezelő, a vízvisszaforgató-berendezéskezelő, a vízicsúszda kezelő, valamint a rehabilitációs vízi terápiát segítő asszisztens vált elsajátíthatóvá a program által megszervezett tanfolyamokon, képzéseken és továbbképzéseken. A lovaskultúrájáról és lovasszínházáról is egyre népszerűbb település nélkülözhetetlennek tartotta lovas képzések megvalósítását, így a helyi fiatalok alternatív képességfejlesztő lovasterapeuta, lovassport sportedző/sportoktató és képességfejlesztő lovasterapeuta asszisztens tanúsítvánnyal gazdagodhattak. Továbbá a pályázatok és a számítástechnika iránt érdeklődők Projektmenedzser és Számítógép kezelés, e-ügyintézés képzéseken vehettek részt.

A képzések által a helyi fiatalok az alábbi kompetenciákkal gazdagodhattak:

  • Az Úszómester képzés által a résztvevők elsajátíthatták azokat az ismereteket, amelyekkel képessé váltak az úszómesteri feladatok ellátására. Az úszómester a fürdőszolgáltatás területén tevékenykedik, vendégfelügyeletet, életmentői feladatokat lát el. A fürdőszolgáltatás napi üzemvitelét biztosítja.
  • Klórgázadagóló és berendezéskezelő tanfolyam során a résztvevők betekintést nyerhettek a klórgázzal végzett munkák elméleti és jogszabályi hátterébe. Gyakorlati ismereteket sajátíthattak el a klórgáz adagolásával, a vákuumos klórozó berendezések működésével, üzemindításával, üzembe helyezésével, klórszivárgás kezelésével, klórtároló edények cseréjével (klórpalack, klórhordó), klóradagoló, klórtároló helyiségekre vonatkozó szabályokkal, klórpalack szállításával kapcsolatosan.
  • Szaunamester továbbképzés célja a már végzett és gyakorlott szaunamesterek számára a legjobb és legnépszerűbb látványelemek megtanítása és a klasszikus és show programokhoz egyaránt elengedhetetlen alaptechnikák tökéletesítése volt. A képzésben résztvevők bepillantást nyerhettek a show felöntések felépítésének és kialakításának világába, valamint megismerhették és megtanulhatták használni a klasszikus és show programokhoz is szükséges törölközőket.
  • Vízicsúszda- kezelő tanfolyam során a résztvevők a munkakörüknek megfelelően elsajátíthatták azokat a készségeket, ismereteket, jártasságokat, amelyek a vízicsúszdák szakszerű, hatékony munkavégzéshez elengedhetetlenek: a vízicsúzdák típusait, üzemeltetésük módját, a felhasználók megfelelő tájékoztatásának módját, valamint a kötelező dokumentáció, karbantartás és ellenőrzés folyamatait.
  • Vízvisszaforgató-berendezéskezelő tanfolyam célja olyan korszerű szakmai elméleti és gyakorlati felkészültségű szakemberek képzése volt, akik elláthatják a Vízvisszaforgató berendezések kezelési, karbantartási feladatait. A képzésen résztvevő személy elsajátíthatta a vízvisszaforgatás kialakulásának folyamatát, magabiztosan ismeri a fürdők vizeinek vegyszerezését, a vízvisszaforgatás módszereit és annak működését, a technológiai és kémiai, törvény által szabályozott szakmai követelményeket, a fürdő üzemeltetés műszaki- és jogi ismereteit, az elsősegélynyújtás alapismereteit a szakmához kapcsolódóan, illetve megismeri a vegyszerek adatlapjait, a szauna panel használatát.
  • Szaunamester képzés részvevői elsajátíthatták a wellness, fitness fogalmát, a fürdők és a szaunák történelmét, a szaunák típusait, a szaunatípusok hatás mechanizmusát, a szaunázás szabályait és azok egészségre gyakorolt hatását, élettani és egészségügyi ismereteket, elsősegélyt, a szaunázáshoz szükséges eszközöket és azok rendeltetésszerű használatát, a szaunaprogramok alatt használt illóolajokat és azok hatásait, elegyítésének szabályait, a szaunaprogramok felépítését és azok összetételét, elméletben és gyakorlatban is megismerhették a szaunamester élményfokozó és hatásfokozó szerepét és az ehhez szükséges készítményeket és technikákat.
  • Alternatív Képességfejlesztő Lovasterapeuta képzés célja a különböző képességek és készségek területén hiányosságokat mutató kliens kezelésének, fejlesztésének elsajátítása volt, olyan eszközrendszer használatával, mely probléma feltáró, problémaelemző és kezelő feladatokat lát el és old meg a kliens, adott esetben a szülő és a foglalkozást vezető személy szoros együttműködésével.
  • Lovassport sportedző/sportoktató OKJ-s képzés célja olyan szakember képzése volt, aki célirányosan tervezi, szervezi és irányítja a sportolók rövid–, közép– és hosszú távú felkészítését és versenyeztetését. Megtanította a sportág technikai, taktikai ismereteit, versenyszabályait. A résztvevők elsajátíthatták a sportolók edzéseken és a versenyeken nyújtott teljesítményének értékelési módját, a korszerű pedagógiai és edzéselvek, edzésmódszerek segítségével fejleszteni teljesítőképességüket és teljesítőkészségüket. A képzést elvégző személy képes felmérni a sportolói állóképességét, technikai tudását, valamint edzéstervet készíteni, irányítani annak végrehajtását. Képes megszervezni és koordinálni a rábízott sportolók felkészítésében együttműködő szakemberek tevékenységét (sportorvos, pszichológus stb.). Részt vesz a sport és egyéb szabadidős tevékenységet szervező egység/intézmény munkájában, versenyeket, illetve edzőtáborokat szervez.
  • Kisgyermekgondozó- nevelő OKJ képzés eredményeként a résztvevők olyan ismeretekkel gazdagodhattak, amely a kisgyermekek mindennapi gondozása és nevelése során szükségessé válhatnak. A képzés a munkahelyi egészség és biztonság alapismeretek, a szociális ellátás általános tevékenységek, elsősegély-nyújtási feladatok, gyermekellátási feladatok, házi időszakos gyermek-felügyeleti feladatok, a napközbeni gyermekellátás feladataira, dokumentációs feladatok elsajátítására fókuszált.
  • Képességfejlesztő lovasterapeuta asszisztens képzés célja az volt, hogy olyan lovasterapeuta asszisztenseket biztosítson, akik képesek a fejlesztés sikerességéhez hozzájárulni, elősegíteni. A képzési program során a résztvevők megfelelő minőségű és mennyiségű tudást és gyakorlatot szerezhettek mind a lovakról és a körülöttük történő munka előkészítéséről és fenntartásáról, mind a terápiás munkáról, illetve a célcsoportokról. A képzés kiemelt célja volt, hogy a lovasterápiára érkező személyek az egyéni igényeknek megfelelő minőségű terápiában vegyenek részt, melyhez szükséges a lovasterapeuta asszisztensi munka.
  • Rehabilitációs vízi terápiát segítő asszisztens képzés során a résztvevők a különböző képességek és készségek területén hiányosságokat mutató gyermekek kezelésének és fejlesztésének módjait sajátíthatták el olyan rehabilitációs és víziterápiás módszerek használatával, mely problémafeltáró, problémaelemző és -kezelő feladatokat lát el és old meg.
  • Számítógép kezelés, e-ügyintézés a gyakorlatban célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése volt, annak érdekében, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljes értékű tagjává válhasson. A programban résztvevők elsajátíthatták az Office programok irodai szintű kezelését, járatossá váltak az információtárolás-kezelés terén, megismerték a szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációk készítésére szolgáló programok, adatbázisok és az Internet magabiztos használatát, az információs társadalmi alapismereteket, az elektronikus média útján történő kommunikációt. Megismerhették az Internet adta lehetőségeket, a digitális esélyegyenlőséget, az információs társadalom technológiáit. Tájékozottá váltak az információs írástudás, az elérhető jogvilág, a szociális szolgáltatások adta lehetőségek területén, illetve az információs társadalom technológiáinak magabiztos használatában a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén.
  • Projektmenedzser képzés által a résztvevők képessé váltak a projektmenedzsment folyamatok, szereplők és eszközök áttekintésére, melyet kiegészített a pályázati projektmenedzsment, az EU-s támogatások projektmenedzsmentjéhez köthető folyamatok, szereplők, eszközök áttekintése: EU támogatások alapja, Pályázati rendszer felépítése, Projektéletciklus, Projekt szervezet, Projektmenedzsment változásai, kihívásai.

Mire jó a bejelentési űrlap?

 

A már lakáshoz jutott fiataloknak az űrlapon keresztül lehetőségük van az önkormányzat felé bejelentéseket tenni. Elsősorban olyan típusú meghibásodásokról, javítási igényekről és észrevételekről adhatnak tájékoztatásokat, amelyek az ingatlanhoz és azon berendezési tárgyakhoz, bútorokhoz, felszerelésekhez, konyhatechnikai eszközökhöz kapcsolódnak, amelyeket a beköltözés során az önkormányzat biztosított a részükre.