
A pályázat másik fő célkitűzése az volt, hogy a megfelelő képzettségű és szükséges kompetenciával rendelkező fiatalok, minőségi munkavállalók helyben maradjanak, kiszolgálva a helyi gazdasági szereplőket, és a nonprofit (akár közszolgálati) szektort. Ennek részeként a pályázat munkahelyi elhelyezkedést szolgáló csoportos szolgáltatást nyújtott a helyi fiatalok számára. A projekt indulásával kezdetét vette egy fél éves időtartamú, havi rendszerességgel megszervezett foglalkozás sorozat, melynek keretein belül Mórahalom Városi Önkormányzat hozzájárult a 18-35 év közötti fiatalok tapasztalatszerzéséhez az önéletrajzírás, felkészülés az állásinterjúra, próbainterjú, motivációs levélírás, leggyakoribb állásinterjú kérdések-válaszok, álláskeresés pályakezdőként, álláskeresési stratégiák, köszönőlevél, felmondás témakörökben. A kezdeményezés az álláskeresési folyamat lépéseinek megtervezéséhez, a hatékony álláskeresési technikák megismeréséhez, elsajátításához, az intenzív álláskereséshez való segítségnyújtásként alakult ki. A program hozzájárult a résztvevők álláskeresési hajlandóságához és az ehhez szorosan kapcsolódó technikák elsajátításához.
A képzési lehetőségek kiválasztását a helyi munkáltatókkal való egyeztetés előzte meg, annak érdekében, hogy a munkaerőpiaci igényekre reagáló képzések valósuljanak meg. A felmérésből kiderült, hogy a legnagyobb igény a lovas-, és a fürdőüzemeltetés különböző területein alkalmazható képzésekre volt. Erre alapozva a projekt 45 hónapos időtartama alatt összesen 16, a helyi munkaerőpiac igényeire és a város jövőbeni fejlesztéseire reagáló képzés valósult meg. A képzéseken összesen 89 fő magát képezni vágyó fiatal vett részt és szerzett tanúsítványt. A település igényeit feltérképezve az úszómester képzés megszervezése mutatkozott legszükségesebbnek, ennek következtében vált lehetővé a megvalósítás időszaka alatt 3 alkalommal, 2018-ban, 2019-ben, majd 2021- ben a meghirdetése. A fürdőben alkalmazható további képzettségek közül a szaunamester, a klórgázadagoló és berendezés kezelő, a vízvisszaforgató-berendezéskezelő, a vízicsúszda kezelő, valamint a rehabilitációs vízi terápiát segítő asszisztens vált elsajátíthatóvá a program által megszervezett tanfolyamokon, képzéseken és továbbképzéseken. A lovaskultúrájáról és lovasszínházáról is egyre népszerűbb település nélkülözhetetlennek tartotta lovas képzések megvalósítását, így a helyi fiatalok alternatív képességfejlesztő lovasterapeuta, lovassport sportedző/sportoktató és képességfejlesztő lovasterapeuta asszisztens tanúsítvánnyal gazdagodhattak. Továbbá a pályázatok és a számítástechnika iránt érdeklődők Projektmenedzser és Számítógép kezelés, e-ügyintézés képzéseken vehettek részt.
A képzések által a helyi fiatalok az alábbi kompetenciákkal gazdagodhattak:
- Az Úszómester képzés által a résztvevők elsajátíthatták azokat az ismereteket, amelyekkel képessé váltak az úszómesteri feladatok ellátására. Az úszómester a fürdőszolgáltatás területén tevékenykedik, vendégfelügyeletet, életmentői feladatokat lát el. A fürdőszolgáltatás napi üzemvitelét biztosítja.
- Klórgázadagóló és berendezéskezelő tanfolyam során a résztvevők betekintést nyerhettek a klórgázzal végzett munkák elméleti és jogszabályi hátterébe. Gyakorlati ismereteket sajátíthattak el a klórgáz adagolásával, a vákuumos klórozó berendezések működésével, üzemindításával, üzembe helyezésével, klórszivárgás kezelésével, klórtároló edények cseréjével (klórpalack, klórhordó), klóradagoló, klórtároló helyiségekre vonatkozó szabályokkal, klórpalack szállításával kapcsolatosan.
- Szaunamester továbbképzés célja a már végzett és gyakorlott szaunamesterek számára a legjobb és legnépszerűbb látványelemek megtanítása és a klasszikus és show programokhoz egyaránt elengedhetetlen alaptechnikák tökéletesítése volt. A képzésben résztvevők bepillantást nyerhettek a show felöntések felépítésének és kialakításának világába, valamint megismerhették és megtanulhatták használni a klasszikus és show programokhoz is szükséges törölközőket.
- Vízicsúszda- kezelő tanfolyam során a résztvevők a munkakörüknek megfelelően elsajátíthatták azokat a készségeket, ismereteket, jártasságokat, amelyek a vízicsúszdák szakszerű, hatékony munkavégzéshez elengedhetetlenek: a vízicsúzdák típusait, üzemeltetésük módját, a felhasználók megfelelő tájékoztatásának módját, valamint a kötelező dokumentáció, karbantartás és ellenőrzés folyamatait.
- Vízvisszaforgató-berendezéskezelő tanfolyam célja olyan korszerű szakmai elméleti és gyakorlati felkészültségű szakemberek képzése volt, akik elláthatják a Vízvisszaforgató berendezések kezelési, karbantartási feladatait. A képzésen résztvevő személy elsajátíthatta a vízvisszaforgatás kialakulásának folyamatát, magabiztosan ismeri a fürdők vizeinek vegyszerezését, a vízvisszaforgatás módszereit és annak működését, a technológiai és kémiai, törvény által szabályozott szakmai követelményeket, a fürdő üzemeltetés műszaki- és jogi ismereteit, az elsősegélynyújtás alapismereteit a szakmához kapcsolódóan, illetve megismeri a vegyszerek adatlapjait, a szauna panel használatát.
- Szaunamester képzés részvevői elsajátíthatták a wellness, fitness fogalmát, a fürdők és a szaunák történelmét, a szaunák típusait, a szaunatípusok hatás mechanizmusát, a szaunázás szabályait és azok egészségre gyakorolt hatását, élettani és egészségügyi ismereteket, elsősegélyt, a szaunázáshoz szükséges eszközöket és azok rendeltetésszerű használatát, a szaunaprogramok alatt használt illóolajokat és azok hatásait, elegyítésének szabályait, a szaunaprogramok felépítését és azok összetételét, elméletben és gyakorlatban is megismerhették a szaunamester élményfokozó és hatásfokozó szerepét és az ehhez szükséges készítményeket és technikákat.
- Alternatív Képességfejlesztő Lovasterapeuta képzés célja a különböző képességek és készségek területén hiányosságokat mutató kliens kezelésének, fejlesztésének elsajátítása volt, olyan eszközrendszer használatával, mely probléma feltáró, problémaelemző és kezelő feladatokat lát el és old meg a kliens, adott esetben a szülő és a foglalkozást vezető személy szoros együttműködésével.
- Lovassport sportedző/sportoktató OKJ-s képzés célja olyan szakember képzése volt, aki célirányosan tervezi, szervezi és irányítja a sportolók rövid–, közép– és hosszú távú felkészítését és versenyeztetését. Megtanította a sportág technikai, taktikai ismereteit, versenyszabályait. A résztvevők elsajátíthatták a sportolók edzéseken és a versenyeken nyújtott teljesítményének értékelési módját, a korszerű pedagógiai és edzéselvek, edzésmódszerek segítségével fejleszteni teljesítőképességüket és teljesítőkészségüket. A képzést elvégző személy képes felmérni a sportolói állóképességét, technikai tudását, valamint edzéstervet készíteni, irányítani annak végrehajtását. Képes megszervezni és koordinálni a rábízott sportolók felkészítésében együttműködő szakemberek tevékenységét (sportorvos, pszichológus stb.). Részt vesz a sport és egyéb szabadidős tevékenységet szervező egység/intézmény munkájában, versenyeket, illetve edzőtáborokat szervez.
- Kisgyermekgondozó- nevelő OKJ képzés eredményeként a résztvevők olyan ismeretekkel gazdagodhattak, amely a kisgyermekek mindennapi gondozása és nevelése során szükségessé válhatnak. A képzés a munkahelyi egészség és biztonság alapismeretek, a szociális ellátás általános tevékenységek, elsősegély-nyújtási feladatok, gyermekellátási feladatok, házi időszakos gyermek-felügyeleti feladatok, a napközbeni gyermekellátás feladataira, dokumentációs feladatok elsajátítására fókuszált.
- Képességfejlesztő lovasterapeuta asszisztens képzés célja az volt, hogy olyan lovasterapeuta asszisztenseket biztosítson, akik képesek a fejlesztés sikerességéhez hozzájárulni, elősegíteni. A képzési program során a résztvevők megfelelő minőségű és mennyiségű tudást és gyakorlatot szerezhettek mind a lovakról és a körülöttük történő munka előkészítéséről és fenntartásáról, mind a terápiás munkáról, illetve a célcsoportokról. A képzés kiemelt célja volt, hogy a lovasterápiára érkező személyek az egyéni igényeknek megfelelő minőségű terápiában vegyenek részt, melyhez szükséges a lovasterapeuta asszisztensi munka.
- Rehabilitációs vízi terápiát segítő asszisztens képzés során a résztvevők a különböző képességek és készségek területén hiányosságokat mutató gyermekek kezelésének és fejlesztésének módjait sajátíthatták el olyan rehabilitációs és víziterápiás módszerek használatával, mely problémafeltáró, problémaelemző és -kezelő feladatokat lát el és old meg.
- Számítógép kezelés, e-ügyintézés a gyakorlatban célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése volt, annak érdekében, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljes értékű tagjává válhasson. A programban résztvevők elsajátíthatták az Office programok irodai szintű kezelését, járatossá váltak az információtárolás-kezelés terén, megismerték a szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációk készítésére szolgáló programok, adatbázisok és az Internet magabiztos használatát, az információs társadalmi alapismereteket, az elektronikus média útján történő kommunikációt. Megismerhették az Internet adta lehetőségeket, a digitális esélyegyenlőséget, az információs társadalom technológiáit. Tájékozottá váltak az információs írástudás, az elérhető jogvilág, a szociális szolgáltatások adta lehetőségek területén, illetve az információs társadalom technológiáinak magabiztos használatában a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén.
- Projektmenedzser képzés által a résztvevők képessé váltak a projektmenedzsment folyamatok, szereplők és eszközök áttekintésére, melyet kiegészített a pályázati projektmenedzsment, az EU-s támogatások projektmenedzsmentjéhez köthető folyamatok, szereplők, eszközök áttekintése: EU támogatások alapja, Pályázati rendszer felépítése, Projektéletciklus, Projekt szervezet, Projektmenedzsment változásai, kihívásai.